Branding eterna si fascinanta Romanie
Mi s-a cerut sa fac un proiect despre “Romanian Culture”, pe care sa-l prezint colegilor polonezi. Avand in vedere ca vorbim despre tineri de 21-22 de ani, cu o engleza medie, am decis ca nu e cazul sa vorbesc despre fondul geto-dacic de cuvinte din vocabularul romanesc, si nici despre “Istoria religiilor” a lui Eliade.
Putin Ceausescu, cu garnitura de stereotipii behavioriste (gen hotie, coruptie, atitudinea de tip “sa moara si capra vecinului”etc), asezonat cu cateva detalii picante despre Revolutia din ’89 si Casa Poporului (a doua cea mai mare cladire administrativa din lume dupa Pentagon), stropit cu explicatii biografice despre Tepes si servit cald, ma gandeam ca o sa le sature pofta de senzational si o sa acopere si mare parte dintre stereotipurile culturale care circula despre Romania.
Urmatorul pas era sa le ridic nivelul cunostintelor (in caz ca exista un astfel de nivel) printr-o prezentare interactiva a altor aspecte insuficient mediatizate pentru a deveni branduri. Sa ii informez, par example, ca, la fel cum francezii si i-au “apropriat” pe Marie Curie si pe Frederyk Chopin, ni i-au “imprumutat” pe Eugen Ionescu, Constantin Brancusi sau pe Emil Cioran. Sa le spun ca stilourile cu care ei isi trimit notite in timp ce eu le vorbesc, au fost inventate de Petrache Poenaru in 1827. Sa-mi informez colegele finlandeze (care acuza femeile din Romania de lipsa de emancipare) ca prima femeie inginer din lume a fost o romanca. Sau, mai recent, sa amintesc de CD-ul de sticla inventat in 1999 de Dr. Eugen Pavel, cu o capacitate de stocare de 15000 de ori mai mare decat a unuia obisnuit, care poate rezista 5000 de ani. Inventie care a primit medalia de aur la Salonul International de Inventii din Bruxelles.
Dupa ce mi-am finalizat proiectul, m-am lasat pe spatarul fotoliului si am inceput sa meditez, rontaind un biscuite cu alune. Daca tot “avem cu ce”, de ce nu spunem nimanui despre asta? De ce ne limitam la a o scoate la inaintare tot pe Nadia si de ce ne laudam cu O-Zone, cand teiul lor nu e cel de la Humulesti, ci unul de peste Prut?
Raspunsul mi-a venit din doua surse. Odata, citind o scrisoare semnata de cateva organizatii din diaspora, care doreau sa convinga CNN-ul sa nu mai prezinte doar aspecte negative despre tara noastre. Fragmentul care mi-a atras atentia a fost urmatorul:
“Dezvoltarea industriei turismului. Romania este o tara atat de frumoasa! Ea a fost aleasa sa reprezinte tinutul de bastina, Virginia, pentru filmul Cold Mountain, de regizorul Anthony Mingella. Acest program ar putea atrage simpli cetateni sa ne viziteze, mai mult decat pedofilii;”
Ca bine zicea Dante:” Drumul spre iad e pavat cu intentii bune.” Noroc cu Anthony Mingella, ca o sa ne scape de pedofili si o sa ne dezvolte turismul. Ar trebui, poate, sa punem o miniatura a afisului de la “Cold Mountain” pe cartea de vizita a Romaniei. That should do the trick! Luare in deradere over si trecand peste exprimarea trista, normal ca ar trebui sa profitam de interesul unor cineasti occidentali pentru a ne dezvolta turismul. Dar cine vrea sa vina la noi, unde taxele sunt mult mai mari decat in Ungaria, care mai si ofera 20% scutire de impozite daca strainii folosesc mana de lucru autohtona? Though choice, I say! Nu e de mirare ca regizorul lui “Munich” s-a razgandit in ultimul moment si a optat pentru Ungaria, in defavoarea Romaniei.
Cat despre a doua sursa, e vorba de Magazinul Stiintific, cu un articol intitulat “Mari romani”. Aici, in randul fiilor patriei care au dus numele tarii mai departe, alaturi de Henri Coanda, Emil Palade si multi altii, fata de care nutresc tot respectul cuvenit, sunt amintiti si…campionul mondial la bridge pe Internet, precum si hackerii romani.
Hackerii, supra-numiti “Cei Cinci Magnifici de la Rasarit”, ca dovada a unui intelect deosebit, dublat de un discernamant cel putin iesit din comun, au realizat o performanta uimitoare. Au adus la Bucuresti autoritatile americane (membrii FBI si CIA), disperati ca le-au fost sparte numeroase site-uri strict secrete. Tineret, mandria tarii!!! In curand o sa ne facem reclama cu vreun sut profesionist roman care a spart Louvre-ul si a scos “Mona Lisa” la plimbare!
E clar ca echipa de PR a Romaniei n-are timp de brand-uit. Membrii sunt probabil concentrati sa joace solitaire, undeva intr-un birou obscur. Sau poate…bridge?!
miercuri, 17 ianuarie 2007
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
5 comentarii:
foarte frumos si bine punctat.
dar esti sigura ca asta ai vrut sa spui in "cand teiul lor nu e cel de la Humulesti, ci unul de peste Prut?"?
:D
hehe, dupa materialul asta te trec in lecturile obligatorii pentru ziua de ieri :P mi-a placut :)
vio,
hm...m-ai confuzat.vroiam sa spun "de dincolo de Prut". nu asta reiese?
de_ce,
mersi :)
na, nu stiu, pentru mine creanga e cu humulestiul si prieten cu eminescu, al carui tei e in iasi, copou. de aici rezulta teiul de la humulesti?:)
sa nu crezi c-am vrut sa fac misto de tine sau mai stiu eu ce!
astept sa mai scrii:)
vio,
mersi pentru o portie zdravana de ras! am inteles perfect nedumerirea ta. eu faceam o paralela intre "dragostea din tei" si "pupaza din tei"( de unde si humulestiul). pe viitor o sa fiu mai atenta la polisemantism :)
Trimiteți un comentariu