duminică, 22 august 2010

Foursquare-mania

In ultima vreme, am auzit tot mai multa lume intreband "Ce este Foursquare?". Am scris textul de mai jos pentru cei care vor sa afle mai multe despre aceasta retea sociala in plina expansiune. Celor care o utilizeaza deja, sau care sunt familiarizati cu ea, le recomand acest articol foarte simpatic din The New York Times despre modul in care Foursquare tranforma SUA intr-un imens teren de joaca.

E vineri seara. Vrei sa iesi in oras, dar nu stii unde. In plus, prietenii tai au iesit deja si nu-ti raspund la telefon (pe care nu-l aud, cel mai probabil, din cauza muzicii din pub). Ce-ti ramane de facut? Inainte de martie 2009, te consolai cu soarta si ramaneai acasa sa te uiti la un film. Acum, insa, exista Foursquare, noua retea sociala bazata pe localizare, care iti spune exact in ce club, pub sau parc iti gasesti prietenii. Sa aruncam o privire mai atenta acestui nou copil minune al social media! :-)

Ce faci pe Foursquare?

Foursquare a fost creat in martie 2009 de new-yorkezii Dennis Crowley si Naveen Selvadurai, ca aplicatie pentru smartphone-urile care au GPS (iPhone, BlackBerry, Android etc.). Ori de care ori de afli intr-un loc (restaurant, bar, parc, dar si birou, galerie de arta, sala de fitness – practic in orice loc de pe glob), poti sa accesezi aplicatia cu ajutorul telefonului mobil si sa iti anunti prezenta (actiune numita “check-in”). Daca e popular, e posibil ca locul respectiv sa fi fost marcat de altcineva inaintea ta. Daca nu, tu poti fi cel care l-ai “dezvaluit” si adaugat in aplicatie.

Mai jos, un filmulet in care Foursquare te invata cum poti gasi fericirea dupa colt :-)















Toate bune si frumoase: deci Foursquare este o retea sociala care le permite utilizatorilor inregistrati sa se conecteze cu prietenii si sa-si actualizeze coordonatele locului in care se afla? In mare, da. Ar fi asta suficient incat sa atraga intr-un an 2,5 milioane de utilizatori (cat are in prezent)? Probabil ca nu. Exista si un factor de utilitate concreta, respectiv faptul ca utilizatorii pot trimite recomandari (“tips”) in legatura cu diferitele locatii, cum ar fi happy hours, reduceri, meniuri care nu trebuie ratate, sau dimpotriva, ce trebuie evitat.

Principalele atractii sunt insa punctele si insignele (“badges”) care sunt oferite utilizatorilor. Desi aceste “premii” sunt pur virtuale, ele sunt extrem de dorite in randul utilizatorilor, care dau adevarate batalii pentru a le obtine. Cea mai ravnita dintre acestea este, de departe, insigna de “primar”.

Primar, Socialite sau Gym Rat?

In functie de tipul de loc in care ai facut check-in, aplicatia iti acorda diferite insigne de merit. De exemplu, daca ai mai mult de 10 check-in-uri la terenuri de joaca, primesti automat insigna de “Babysitter”, in timp ce acelasi numar de check-in-uri la o sala de fitness, intr-un interval de 30 de zile, iti aduc insigna de “Gym Rat”. Sunt insa si insigne pe care nu toti si le doresc: de exemplu, daca faci check-in cu trei membri ai sexului opus, risti sa-o atragi pe cea de “Player, please”. :-) Au existat insa si unele mai ofensatoare, care intre timp au fost retrase din aplicatie. Aici puteti gasi o lista a tuturor “insignelor” Foursquare active si suspendate.


Viata in universul Foursquare

Un articol excelent din The New York Times despre fenomenul “Foursquare” prezinta povesti pe care iti vine greu sa le crezi. Straini implicati in rivalitati, oameni care ocolesc zilnic kilometri intregi cu masina pentru a face check-in pe stradute putin circulate (si pentru a deveni, astfel, “primarul” lor :-)), cupluri care se cearta pentru a fi “primar” asupra casei comune, oameni care au ajuns sa se casatoreasca dupa ce au concurat unul impotriva celuilalt pentru aceasta denumire pe Foursquare…

Una dintre povestile cele mai amuzante din articolul respectiv este cea a canadianului Ian Barnett, in varsta de 34 de ani. Acesta povesteste cum, la inceput, el si colegii sai de la OSL Marketing, agentia de branding la care lucreaza, au inceput o competitie amuzanta pentru a deveni “primar” asupra cladirii de doua etaje care le gazduieste compania.

Deoarece cu totii faceau check-in in fiecare zi (si astfel nu puteau avea niciun avantaj competitional asupra celorlalti), au ajuns sa creeze locatii mai mici in interiorul cladirii de aproximativ 1.000 de metri patrati (orice utlizator Foursquare poate crea oricand o locatie noua). Astfel au aparut “receptia”, “parcarea”, “bucataria” etc.

Cineva a transformat chiar biroul lui Bennet intr-o locatie pe Foursquare si, dupa check-in-uri succesive, a preluat controlul asupra lui. :-)

Continuarea articolului aici.

Niciun comentariu: